fredag 31 oktober 2014

Första dagen på Rikshospitalet

                                                                  2014-10-20
 
 
 
Första besöket på Rikshospitalet är avklarat. Vi har träffat läkaren som ska operera mig. Tack och lov väldigt bra på svenska. Det känns bra efter dagen och hon berättade mer om hur operationen kommer gå till och vad riskerna är. Det som kan hända är att jag tappar känsel vid näsa/kind och eventuellt i övre käken. Det är beroende på hur mycket tumören satt sig på nerverna kring området. Det kan vara en tillfällig eller bestående biverkning. Eventuellt dras de 2 bakersta tänderna också ut då tumören sitter långt fram i käken. Och med största sannolikhet kommer de ta min muskel vid tinningen och sätta in vid käke/gom. Då kommer jag vakna med en slang genom halsen för att man är svullen rätt länge efter den är insatt. Kommer få mat genom en sond första veckan och efter operationen. Jag va den 10:en person som hon utför operationen på & den 3:e på detta sjukhus. I de vanligaste fallen drabbar detta folk i Asien & Grönland. Då på grund av genetik & virus. Så är det dock inte i mitt fall. Jag kommer få åka hem efter 10-14 dagar men ska upp på benen 2 dygn efter operation. Första dygnet är jag nedsövd. Väl hemma vet jag inte hur eftervården blir än. Men jag kommer (som hon sa i varje fall) ha ett eget rum & bestämmer själv över besökare!

Vi har även fått se bilder på folk som gått igenom den här operationen.

Jag blev glatt överraskad då jag trodde jag skulle se ut som en krigszon efteråt. Svullen näsa med tamponader i, en vecka. Små fina stygn under ögat & längs med näsvecken samt under näsa ner till läppen. Annars synd ingenting utanpå. Inuti är väl en annan sak. Men det va så skönt att prata med henne & det känns som det inte finns andra alternativ än att tas bort den & sen är det bra. Sen vet man alltid att det kan ske komplikationer, men i det stora hela är jag trygg! Imorgon hoppas vi få träffa tandläkaren. Annars kanske vi måste bli kvar någon dag till. Pct-rönten och träffa läkaren Birgitte igen.


3:e november räknas operationen bli av men vi ska ner på fredagen innan.


Tack alla för positiv energi idag, se vad man kan åstadkomma genom tankar som riktas åt samma håll!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar & lite pepp! Ju fler soldater desto starkare krigare!
Kram